Vereniging: De Waterman uit Oss Initiatief: Deze vereniging benut al jaren een actualiteit om de media op te zoeken en de club daarmee bekendheid te geven. Sinds vijf jaar nodigen zij de carnavalsprinsen uit Oss namelijk uit voor een duik. De foto’s van deze bijzondere activiteit stonden begin januari in diverse kranten.
“Deze ‘traditie’ is ontstaan toen de vrouw van onze toenmalige evenementencommissaris gouvernante was in de Stichting Carnaval. Ze mocht de Jeugdprins uitzoeken en hem begeleiden”, begint Hans van Vugt zijn verhaal. Hans is coördinator van de PR-commissie van De Waterman. “Mede daardoor bezocht de Jeugdprins met zijn gevolg ons clubhuis. Als tegenprestatie mocht het hele gezelschap een keer bij ons komen duiken.” In 2012 is het idee ontstaan om niet alleen de Jeugdprins, maar ook de Stadsprins met zijn gevolg uit te nodigen. “Dat was meteen een succes en daarmee is het voorlopig een traditie geworden.”
Persoonlijk contact
Een leuke duik organiseren voor de prinsen is één ding, maar de aandacht van de media trekken is twee. “Hoe we dat doen? We houden rekening met deadlines van kranten en een persbericht gaat rechtstreeks naar het persoonlijke e-mailadres van verslaggevers. Uiteraard doen we er foto’s bij; artikelen met foto’s worden acht keer beter gelezen dan artikelen zonder”, weet Hans. Relatiebeheer is De Waterman sterk in, zo blijkt. “We bellen de verslaggever persoonlijk op om te vragen of ons bericht is aangekomen en of hij/zij er iets mee wil doen. Na publicatie sturen we altijd een mailtje om te bedanken.”
De hoogste baas
Overigens wordt de pers ook uitgenodigd om gratis mee te duiken; soms maken verslaggevers daar gebruik van. “Laat hem/haar altijd met de voorzitter of vice-voorzitter duiken. De verslaggever voelt zich daardoor belangrijk en de pers wil altijd graag met de hoogste baas praten.” Overigens is het niet zo dat De Waterman door deze activiteiten en media-aandacht direct overspoeld wordt door aanmeldingen van nieuwe leden. “Maar het levert ons wel veel bekendheid op in Oss en omgeving, dus op de lange termijn kan het wel degelijk nieuwe leden aantrekken. Er zijn meerdere duikverenigingen in onze regio, waar we overigens goede contacten mee hebben. Maar een groeiende naamsbekendheid van De Waterman is natuurlijk altijd ons streven!”
Gratis publiciteitsstunt
Hans kan andere verenigingen van harte aanbevelen om ook aan de hand van een actualiteit, zoals carnaval, de club te promoten. “Zorg dat je iets opvallends organiseert, waar mensen over kunnen lezen en praten. Dat kun je overigens ook doen door een nieuwe burgemeester of (sport)wethouder uit te nodigen om mee te duiken. Dit moet je soms maanden tevoren aanvragen, maar bijvoorbeeld in de verkiezingstijd lukt dit veel beter. Ook een nieuwe burgemeester wil nog wel een ‘scoren’ door een gratis publiciteitsstunt te behalen. Laat ook een persoon van de vereniging naar een inhuldiging/aanstelling van de burgemeester gaan en geef hem ten overstaan van iedereen - incl. de pers! - een joekel van een bon die duidelijk te zien is en waarmee hij/zij op een bepaalde datum zijn/haar nieuwe gemeente eens van de onderkant kan bekijken. Geheid dat de burgemeester geen nee zegt voor de camera! Er zijn veel meer van deze trucjes te bedenken en in elke vereniging zit wel iemand die dit kan.”